TEACHING
Since January 2019, Pauline Pelsy-Johann teaches Editing Theory and Practice for the Master Documentary films and Visual anthropology at the University of Nanterre (Paris 10) where she studied sociology and ethnology in 2005/2006.
The teacher filmmaker has incorporated the teaching team of Junior Year Abroad Program of Smith College in Paris where she taught for American students (2013-2017). Her specialities are History of cinema, aesthetic and philosophy, writing methodology, screenwriting, directing and editing.
From 2007 to today, she worked in various film schools and associations as a teacher in direction, script, editing like the Forum des Images (France).
Since 2013, for Association Silhouette, she teaches the practice of cinema in elementary school and social centers. She works also with teenagers living in suburbs nearby Paris.
For 2019, she is a short films programmer in documentary section for the Festival Silhouette.
She also taught French cinema and literature in China for the Shan Dong Foreign Languages Vocational College in Rizhao (2012/2013).
ENSEIGNEMENT
Depuis janvier 2019, Pauline Pelsy-Johann enseigne les théories et la pratique du montage dans le Master 1 & 2 Cinéma documentaire et Anthropologie visuelle de l'Université de Nanterre (Paris 10) où elle avait suivi le cursus d'une bi-licence en sociologie et ethnologie (2005-2006).
Aussi, la réalisatrice-enseignante a intégré le programme Junior Year Abroad de Smith College à Paris où elle a enseigné de 2013 à 2018 pour des étudiantes américaines. Elle enseigne l'Histoire du cinéma, l'esthétique et la philosophie, la méthodologie de la dissertation, l'écriture scénaristique, la réalisation et le montage.
Depuis 2007 à aujourd'hui, elle travaille dans de nombreuses écoles, associations, structures privées et publiques, comme enseignante en scénario, réalisation et montage comme pour le Forum des Images.
Depuis 2013, pour l'Association Silhouette, elle enseigne la pratique du cinéma dans des écoles élémentaires et dans des centres sociaux. Elle encadre également des ateliers avec des adolescents en banlieue parisienne.
Pour l'édition 2019 du Festival Silhouette, elle est programmatrice de courts métrages dans la section documentaire.
Elle a aussi enseigné le cinéma français et la littérature en Chine à l'Université Shan Dong Foreign Languages Vocational College dans la ville de Rizhao en 2012/2013.
STUDIES
2019
Résidence d'écriture européenne European Short Pitch - NISI MASA
European Scriptwriting Workshop for my film "The Seagulls Season"
Coach : Pierre Hodgson - Nadja Dumouchel
2018
Atelier du scénario de long métrage (9 mois) - INA - Bry s/Marne
Writing feature film - Institut National Audiovisuel - France
Coach : Georges Ruquet
2016
Formation à l'écriture de court métrage fiction - Maison du Film - Paris (encadré par Jean-Christophe Soulageon et Richard Sidi)
Writing Short film Workshop
Coach : Richard Sidi, Jean-Christophe Soulageon
2012
Master 2 Littérature comparée - Paris 4 - Sorbonne
Mémoire : "L'adaptation cinématographique du roman Wise Blood de Flannery O'Connor par John Huston" - encadré par François Lecercle
Master in Comparative Literature - University of La Sorbonne (Paris 4)
Thesis : "The film adaptation by John Huston of the novel Wise Blood written by Flannery O'Connor" - Advisor : François Lecercle
2011 - 2012
Diplôme d'études américaines et d'études cinématographiques, Smith College, USA.
Film de fin d'études : "Flannery O'Connor or a Vision of the Gap" (42') - Encadrés par Alexandra Keller, Dean Flower, Lane Hall-Witt
American Studies Diploma (Minor Film studies) - Smith College, Massachusetts, USA.
Special studies : film essay "Flannery O'Connor or a Vision of the Gap" (42') - Advisors : Alexandra Keller, Dean Flower, Lane Hall-Witt
2008 - 2009
Master 2 Professionnel Ciné-création (réalisation, scénario, production) - Paris 1 Panthéon-Sorbonne
Film de fin d'études : "La Renaissance ou la vie intermédiaire" (Paramonti Production, CinécinémaTV, Forum des Images, 26') - encadré par N.T.Binh, Frédéric Sojcher
Master in Film directing, Screenwriting and Production - University of Panthéon-Sorbonne (Paris 1)
Film thesis : "The Renaissance cafe or the intermediate life" (Cinécinéma TV Channel, 26') - Advisor N.T. Binh, Frédéric Sojcher
2004 - 2008
Licence et Master 1 Études cinématographiques recherche - Paris 7 - Denis Diderot
Mémoire : "Twentynine Palms de Bruno Dumont ou la métaphysique de l'état-limite" Encadré par Diane Arnaud
B.A. & Master in Film studies (research in Philosophy & Films) - Denis Diderot University (Paris 7)
Thesis : "Twentynine Palms by Bruno Dumont or the Metaphysics of borderline"
Advisor : Diane Arnaud
2001-2004
BACCALAURÉAT Littéraire option Cinéma-Audiovisuel - Lycée Honoré de Balzac (Paris, 17ème)
High school Diploma in Literature, Films studies, Languages, History, Geography (Paris)